ZÁKLADNÍ POJMY PROPAGACE
Pro pochopení všech cílů a prostředků propagace je třeba přesně znát obsah základních pojmů:
Propagace – obvykle cílené, účelové _______ kupujícího, ke kterému je směřováno určité sdělení, z pohledu marketingu je nedílnou součástí marketingového mixu /produkt, cena, distribuce, propagace/.
Druhy propagace:
- výrobní: vedle propagace výrobků se podílí i na utváření příznivého zájmu o určitou značku, na tvorbě dobrého jména firmy
- _________: informuje především spotřebitele o novém zboží a jeho přednostech, může upozorňovat na výhodné slevy, informovat o kvalitě, rozsahu a použití propagovaných výrobků
- _________: její důležitá role je především v informovanosti občanů o programech politických stran, významné místo má v boji proti válkám, rasismu …
- _________: často zaměřena na rozšiřování zásad zdravého životního stylu, bojuje proti kouření, drogám …
- sportovní: zaměřuje se na nabídku sportovních potřeb, propagaci turistiky a cestovního ruchu
- __________: seznamuje s programy kin, divadel, oznamuje koncerty
- společenskou: upozorňuje na regionální společenské akce, aktivity města, kraje
- __________: informuje o využívání biopotravin, udržování zeleně
Design – ________ úprava, vzhled pracovních a spotřebních předmětů, průmyslových výrobků
Reklama – placená neosobní forma propagace, která informuje a přesvědčuje o výhodách a kvalitách prodávaného výrobku nebo služby, slovo reklama vzniklo před staletími z latinského „reklamare“ – znovu křičet.
Podpora prodeje – souhrn různých nástrojů, které _________ uskutečnění nákupu, podnětem k nákupu jsou nabídky různých výhod a zvláštních hodnot výrobku nebo služeb, prostředky podpory prodeje jsou zaměřeny jak na zákazníka, tak na zprostředkující mezičlánky /VO,MO/.
Osobní prodej – umožňuje poznat potřeby druhé strany a podle toho zaměřit prodejní argumentaci, při rozhodování o koupi se jedná o nejefektivnější prostředek komunikace
Public relations, práce s veřejností – jejím cílem je vytvoření příznivého klimatu, získávání __________ a podpory veřejnosti.
Marketing – koncepce obchodní a výrobní _________firmy.
Marketingová komunikace – má za cíl seznámit cílovou skupinu s výrobkem nebo službou a přesvědčit ji o __________.
Signmaking /sanjmejking/ - výroba veškerých reklam.
Sponzor – dává k dispozici finanční částku nebo věcné prostředky a za to dostává protislužbu, která mu napomáhá k dosažení marketingových cílů. Sponzorování – obvykle založeno na principu služby a protislužby sponzora. /Nemusí být vždy spojeno s protislužbou, zejména v oblasti sociální, v charitě a ve zdravotnictví se často uplatňuje humanitární zřetel./
Cílová skupina – přesně definovaná skupina současných nebo možných _______, kterým je určeno propagační sdělení, její vymezení umožňuje správně vybrat propagační prostředek, kterým zákazníka oslovíme, kdy a kde. Cílovou skupinu může charakterizovat společný věk, zájmy, profese, demografické a další znaky.
Image – dobrý obraz, vzhled v očích ___________.
Reklama outdoor, ________ reklama – zamřená na tvorbu propagačních prostředků jako jsou plakáty, transparenty, billboardy, nafukovala, reklamní sloupy, velkoplošná reklama na štítech domů, polety automobilů, reklamní plochy na zastávkách autobusů apod.
Reklama indoor, vnitřní reklama – nacházíme ji v interiérech, v prodejnách a obchodních centrech, na nádržích, letištích, patří sem různé panely, poutače, stojany.
POP prostředky – propagační prostředky v místě prodeje, dělení podle použití:
- podlahové: ____________________________________________
- regálové: _____________________________________________
- k pokladnám: ___________________________________________
- ostatní: promostánky, slunečníky, nafukovala.
Písmo – grafické znaky, které se mohou lišit tvarem, tloušťkou, stínováním.
Řez písma – rozumíme kresebný charakter písma, rozlišujeme ho podle tloušťky tahů a sklonu, což dodává písmu v rámci každé skupiny různorodost a zřetelnost.
Serif, patka – ukončuje tahy písma na jejich horním a dolním okraji.
POSM /Point – of . Sales – Materials/ - veškeré materiály používané při prodeji zboží, kterými ovlivňujeme výslednou úroveň tohoto prodeje, materiál lze členit podle umístění na interiérový a exteriérový, nebo podle využití na krátkodobý a dlouhodobý.
VÝVOJ PROPAGACE
Starověk
Počátek propagace lze nalézt na prvních veřejných shromaždištích, tedy ve vesnicích a osadách, žili zde lovci, rybáři, chovatelé dobytka, hrnčíři, kteří se scházeli, aby vyměňovali své úlovky a produkty. Později, když z osad vznikala první města, v nichž se soustřeďoval velký počet obyvatel různých řemesel i povolání, byl obchod pro jejich existenci nezbytný. Měl své vyhrazené místo – tržiště. Vykládání zboží, soustředění prodeje do tržišť nebo ulic, patří k prvním náznakům propagační činnosti ve starověku. Za první propagační prostředky jsou považovány nápisy na zdech domů, které upozorňovali na to, kde se které zboží prodává. Staří Egypťané zavěšovali u vchodu do krámů dřevěné skříňky se zbožím. Doklady nejstarších výkladních skříní a vývěsních štítů byly nalezeny v Pompejích, které zničil výbuch Vesuvu v roce 79 n.l.
Středověk
Rozšíření obchodních cest, po kterých bylo přiváženo nové exotické zboží. Rozvoj trhu, zvýšení nabídky i poptávky umožnily, že se produkty prodávaly nejen na různých specializovaných tržištích, ale i v jakési prvotní obchodní síti. Města měla obvykle několik tržišť, která byla vyhrazena pro určitý druh zboží, podle názvu prodávaných výrobků byly pojmenovány i ulice nebo náměstí.
Zboží se začalo prodávat v tzv. krámech – okenice těchto krámů sloužily jako výklad i jako pult. Rozvoj propagace ve středověku brzdila různá cechovní opatření, která zakazovala vyhledávat zákazníka, lákat kupující apod. Výraznými prostředky propagace ve středověku byla komunikace mezi prodávajícím a kupujícím a forma podomního prodeje.
Novověk
Nastupující řemeslná, manufakturní výroba a rozvoj obchodu znamenaly další rozvoj propagace.
Začaly se využívat vynálezy, např. knihtisk, pokládaný za nejvýznamnější objev novověku /r.1440/ a nejdůležitější prostředek propagace. Začaly se tisknout první propagační prostředky jako plakáty, letáky, inzeráty, nabídkové seznamy. Postupně se zvětšoval jejich formát, zdokonalovala se technika tisku a provedení.
První inzeráty se nejdříve tiskly na samostatných listech. Později se přidávaly do volných míst různých zpravodajů /předchůdců novin/. Když se obchodníkům osvědčily, zvětšoval se i jejich prostor a narůstala i cena za jejich zveřejnění a stávaly se zdrojem financí pro jejich vydávání.
Dalším propagačním prostředkem byly ochranné značky kamenických, kovotepeckých, tiskařských a pekařských cechů.
S rozvojem obchodu se ve větší míře využívaly výkladní skříně a vitríny.
V českých zemích byl první novinový inzerát zveřejněn v Krameriových novinách v roce 1790. V roce 1754 uspořádal hrabě Chotek k pobavení Marie Terezie na zámku ve Veltrusech „bazar“ – pestrý trh různého zboží.
Významnější byla průmyslová výstava uspořádaná v Praze v Klementinu roku 1791 u příležitosti korunovace Leopolda II. českým králem, vystavovalo se převážně zboží vyrobené v českém království.
Vrcholu dosáhlo české výstavnictví uspořádáním Všeobecné zemské výstavy v Praze roku 1891, výstava se stala ukázkou vyspělosti českého řemesla, průmyslu, zemědělství i umění.
Otázky:
- Co je propagace?
- Jaký je rozdíl mezi propagací výrobní a obchodní?
- Jaký je význam politické propagace?
- Na co je zaměřena zdravotní propagace a kde ji můžeme najít?
- Jaký je rozdíl mezi designem a image?
- Co je reklama?
- Jaký je význam podpory prodeje?
- Jaký je význam osobního prodeje?
- Co je náplní public relations?
- Co je marketing?
- Co je cílem marketingové komunikace?
- Co je cílová skupina?
- Uveď příklady reklamy indoor a outdoor.
- Co jsou POP prostředky?
- Kde v historii lze nalézt počátky propagace?
- Co je považováno za první propagační prostředky?
- Jak ovlivnila rozvoj propagace ve středověku cechovní opatření tytu zákaz vyhledávat zákazníka?
- Který vynález považujeme z hlediska propagace v novověku za nejvýznamnější?
- Kdy se začaly tisknout první propagační prostředky a jak vypadaly?
- V jakých českých novinách byl uveřejněn první novinový inzerát?