DoporučujemeZaložit web nebo e-shop
 

Sova

2. A PRO Základní pojmy propagace
ZÁKLADNÍ POJMY PROPAGACE
 
Pro pochopení všech cílů a prostředků propagace je třeba přesně znát obsah základních pojmů:
Propagace – obvykle cílené, účelové _______ kupujícího, ke kterému je směřováno určité sdělení, z pohledu marketingu je nedílnou součástí marketingového mixu /produkt, cena, distribuce, propagace/.
Druhy propagace:
-          výrobní: vedle propagace výrobků se podílí i na utváření příznivého zájmu o určitou značku, na tvorbě dobrého jména firmy
-          _________: informuje především spotřebitele o novém zboží a jeho přednostech, může upozorňovat na výhodné slevy, informovat o kvalitě, rozsahu a použití propagovaných výrobků
-          _________: její důležitá role je především v informovanosti občanů o programech politických stran, významné místo má v boji proti válkám, rasismu …
-          _________: často zaměřena na rozšiřování zásad zdravého životního stylu, bojuje proti kouření, drogám …
-          sportovní: zaměřuje se na nabídku sportovních potřeb, propagaci turistiky a cestovního ruchu
-          __________: seznamuje s programy kin, divadel, oznamuje koncerty
-          společenskou: upozorňuje na regionální společenské akce, aktivity města, kraje
-          __________: informuje o využívání biopotravin, udržování zeleně
Design – ________ úprava, vzhled pracovních a spotřebních předmětů, průmyslových výrobků
Reklama – placená neosobní forma propagace, která informuje a přesvědčuje o výhodách a kvalitách prodávaného výrobku nebo služby, slovo reklama vzniklo před staletími z latinského „reklamare“ – znovu křičet.
Podpora prodeje – souhrn různých nástrojů, které _________ uskutečnění nákupu, podnětem k nákupu jsou nabídky různých výhod a zvláštních hodnot výrobku nebo služeb, prostředky podpory prodeje jsou zaměřeny jak na zákazníka, tak na zprostředkující mezičlánky /VO,MO/.
Osobní prodej – umožňuje poznat potřeby druhé strany a podle toho zaměřit prodejní argumentaci, při rozhodování o koupi se jedná o nejefektivnější prostředek komunikace
Public relations, práce s veřejností – jejím cílem je vytvoření příznivého klimatu, získávání __________ a podpory veřejnosti.
Marketing – koncepce obchodní a výrobní _________firmy.
Marketingová komunikace – má za cíl seznámit cílovou skupinu s výrobkem nebo službou a přesvědčit ji o __________.
Signmaking /sanjmejking/ - výroba veškerých reklam.
Sponzor – dává k dispozici finanční částku nebo věcné prostředky a za to dostává protislužbu, která mu napomáhá k dosažení marketingových cílů. Sponzorování – obvykle založeno na principu služby a protislužby sponzora. /Nemusí být vždy spojeno s protislužbou, zejména v oblasti sociální, v charitě a ve zdravotnictví se často uplatňuje humanitární zřetel./
Cílová skupina – přesně definovaná skupina současných nebo možných _______, kterým je určeno propagační sdělení, její vymezení umožňuje správně vybrat propagační prostředek, kterým zákazníka oslovíme, kdy a kde. Cílovou skupinu může charakterizovat společný věk, zájmy, profese, demografické a další znaky.
Image – dobrý obraz, vzhled v očích ___________.
Reklama outdoor, ________ reklama – zamřená na tvorbu propagačních prostředků jako jsou plakáty, transparenty, billboardy, nafukovala, reklamní sloupy, velkoplošná reklama na štítech domů, polety automobilů, reklamní plochy na zastávkách autobusů apod.
Reklama indoor, vnitřní reklama – nacházíme ji v interiérech, v prodejnách a obchodních centrech, na nádržích, letištích, patří sem různé panely, poutače, stojany.
POP prostředky – propagační prostředky v místě prodeje, dělení podle použití:
-          podlahové: ____________________________________________
-          regálové: _____________________________________________
-          k pokladnám: ___________________________________________
-          ostatní: promostánky, slunečníky, nafukovala.
Písmo – grafické znaky, které se mohou lišit tvarem, tloušťkou, stínováním.
Řez písma – rozumíme kresebný charakter písma, rozlišujeme ho podle tloušťky tahů a sklonu, což dodává písmu v rámci každé skupiny různorodost a zřetelnost.
Serif, patka – ukončuje tahy písma na jejich horním a dolním okraji.
POSM /Point – of . Sales – Materials/ - veškeré materiály používané při prodeji zboží, kterými ovlivňujeme výslednou úroveň tohoto prodeje, materiál lze členit podle umístění na interiérový a exteriérový, nebo podle využití na krátkodobý a dlouhodobý.
 
VÝVOJ PROPAGACE
 
Starověk
Počátek propagace lze nalézt na prvních veřejných shromaždištích, tedy ve vesnicích a osadách, žili zde lovci, rybáři, chovatelé dobytka, hrnčíři, kteří se scházeli, aby vyměňovali své úlovky a produkty.    Později, když z osad vznikala první města, v nichž se soustřeďoval velký počet obyvatel různých řemesel i povolání, byl obchod pro jejich existenci nezbytný. Měl své vyhrazené místo – tržiště. Vykládání zboží, soustředění prodeje do tržišť nebo ulic, patří k prvním náznakům propagační činnosti ve starověku. Za první propagační prostředky jsou považovány nápisy na zdech domů, které upozorňovali na to, kde se které zboží prodává. Staří Egypťané zavěšovali u vchodu do krámů dřevěné skříňky se zbožím. Doklady nejstarších výkladních skříní a vývěsních štítů byly nalezeny v Pompejích, které zničil výbuch Vesuvu v roce 79 n.l.
 
Středověk
Rozšíření obchodních cest, po kterých bylo přiváženo nové exotické zboží. Rozvoj trhu, zvýšení nabídky i poptávky umožnily, že se produkty prodávaly nejen na různých specializovaných tržištích, ale i v jakési prvotní obchodní síti. Města měla obvykle několik tržišť, která byla vyhrazena pro určitý druh zboží, podle názvu prodávaných výrobků byly pojmenovány i ulice nebo náměstí.
Zboží se začalo prodávat v tzv. krámech – okenice těchto krámů sloužily jako výklad i jako pult. Rozvoj propagace ve středověku brzdila různá cechovní opatření, která zakazovala vyhledávat zákazníka, lákat kupující apod. Výraznými prostředky propagace ve středověku byla komunikace mezi prodávajícím a kupujícím a forma podomního prodeje.
 
Novověk
Nastupující řemeslná, manufakturní výroba a rozvoj obchodu znamenaly další rozvoj propagace.
Začaly se využívat vynálezy, např. knihtisk, pokládaný za nejvýznamnější objev novověku /r.1440/ a nejdůležitější prostředek propagace. Začaly se tisknout první propagační prostředky jako plakáty, letáky, inzeráty, nabídkové seznamy. Postupně se zvětšoval jejich formát, zdokonalovala se technika tisku a provedení.
První inzeráty se nejdříve tiskly na samostatných listech. Později se přidávaly do volných míst různých zpravodajů /předchůdců novin/. Když se obchodníkům osvědčily, zvětšoval se i jejich prostor a narůstala i cena za jejich zveřejnění a stávaly se zdrojem financí pro jejich vydávání.
Dalším propagačním prostředkem byly ochranné značky kamenických, kovotepeckých, tiskařských a pekařských cechů.
S rozvojem obchodu se ve větší míře využívaly výkladní skříně a vitríny.
V českých zemích byl první novinový inzerát zveřejněn v Krameriových novinách v roce 1790. V roce 1754 uspořádal hrabě Chotek k pobavení Marie Terezie na zámku ve Veltrusech „bazar“ – pestrý trh různého zboží.
Významnější byla průmyslová výstava uspořádaná v Praze v Klementinu roku 1791 u příležitosti korunovace Leopolda II. českým králem, vystavovalo se převážně zboží vyrobené v českém království.
Vrcholu dosáhlo české výstavnictví uspořádáním Všeobecné zemské výstavy v Praze roku 1891, výstava se stala ukázkou vyspělosti českého řemesla, průmyslu, zemědělství i umění.
 
Otázky:
  1. Co je propagace?
  2. Jaký je rozdíl mezi propagací výrobní a obchodní?
  3. Jaký je význam politické propagace?
  4. Na co je zaměřena zdravotní propagace a kde ji můžeme najít?
  5. Jaký je rozdíl mezi designem a image?
  6. Co je reklama?
  7. Jaký je význam podpory prodeje?
  8. Jaký je význam osobního prodeje?
  9. Co je náplní public relations?
  10. Co je marketing?
  11. Co je cílem marketingové komunikace?
  12. Co je cílová skupina?
  13. Uveď příklady reklamy indoor a outdoor.
  14. Co jsou POP prostředky?
  15. Kde v historii lze nalézt počátky propagace?
  16. Co je považováno za první propagační prostředky?
  17. Jak ovlivnila rozvoj propagace ve středověku cechovní opatření tytu zákaz vyhledávat zákazníka?
  18. Který vynález považujeme z hlediska propagace v novověku za nejvýznamnější?
  19. Kdy se začaly tisknout první propagační prostředky a jak vypadaly?
  20. V jakých českých novinách byl uveřejněn první novinový inzerát?