OBP
1. Služby obchodu vypracovat na 12. 10.
Uveďte, jaký je význam služeb obchodu, jejich základní členění a příklady jednotlivých služeb.
2. Odpovědnost zaměstnance za škodu
Jmenujte jednotlivé druhy odpovědnosti zaměstnanců za škody, u každé odpovědnosti vysvětlete,
za co zaměstnanec odpovídá, v jakém případě je prokazováno zavinění zjištěné
škody, jak je u jednotlivých odpovědností řešena náhrada škody.
U dohody o hmotné odpovědnosti zaměstnanců vysvětlete rozdíl mezi individuální a kolektivní
(společnou) hmotnou odpovědností.
3. Zásilkový prodej, prodej zboží na splátky vypracovat na 12. 10.
Vysvětlete formy prodeje, charakterizujte jakým způsobem probíhá nabídka zboží, stanovte
hlavní předpoklady zásilkového prodeje a prodeje zboží na splátky.
Jmenujte výhody a nevýhody u obou doplňkových forem prodeje.
4. Příjem zboží vypracovat na 9. 11.
Vysvětlete pojem příjem zboží, které fáze zahrnuje?
Na co je zaměřen odběr zboží? Stanovte podmínky, které jsou u odběru zboží určeny.
Jmenujte pravidla pro přejímku zboží.
Vysvětlete pojmy kvantitativní přejímka a kvalitativní přejímka.
Vysvětlete sortimentní kontrolu.
5. Specializované prodejny, diskontní prodejny vypracovat na 9. 11.
Vysvětlete, na co je zaměřena činnost specializovaných prodejen, stanovte, pro který sortiment
zboží jsou specializované prodejny vhodné.
Vyjmenujte znaky diskontních prodejen; jaký sortiment je obvyklý v diskontních prodejnách?
6. Ochrana spotřebitele
Zákon o ochraně spotřebitele. Nejdůležitější část tohoto zákona se týká povinností při prodeji
výrobků a poskytování služeb.
Jmenujte jednotlivé zásady, týkající se ochrany spotřebitele.
Vysvětlete poctivost prodeje výrobků a poskytování služeb, vysvětlete pojem diskriminace
spotřebitele, zákaz klamání spotřebitele.
Jmenujte o čem je povinen prodávající informovat spotřebitele na základě tohoto zákona.
7. Supermarket, hypermarket, zásilkový obchod vypracovat na 7. 12.
Vysvětlete rozdíl mezi supermarketem a hypermarketem.
Jaký sortiment zboží je nabízen v supermarketu, v hypermarketu?
Co zajišťují kromě prodeje zboží všechny hypermarkety, kde bývají umístěny?
Zásilkový obchod; jmenujte výhody a nevýhody zásilkového obchodu.
8. Inventarizace
Vymezte pojem inventarizace v prodejně. Jmenujte druhy inventarizací vzhledem k rozsahu,
druhy inventarizací vzhledem k času. Uveďte postup při provádění inventarizace v prodejně.
9. Škodlivé vlivy působící na zboží, ochrana zboží
Jmenujte škodlivé vlivy působící na zboží v prodejně a způsoby ochrany užitných vlastností
zboží.
Uveďte zásady správného skladování na prodejně.
10. Velkoobchod vypracovat na 7. 12.
Vysvětlete pojem velkoobchod; jaké funkce a úkoly plní?
Jaké druhy velkoobchodních skladů znáte? Vysvětlete následující formy velkoobchodní
činnosti: samoobslužná a zprostředkovatelská forma.
Jmenujte základní pracovní operace ve velkoobchodě.
ADP
Náležitosti obchodního dopisu
Jako obchodní pracovník budete vyřizovat také obchodní korespondenci. Vyřešte proto následující
úkoly:
─ Vyjmenujte podle normy ČSN 01 6910 náležitosti obchodního dopisu, popište jejich
význam a obsah.
─ Kam umístíte poznámku o způsobu doručení dopisu?
─ Co jsou doplňující údaje?
Obchodní dopis – vyžádaná nabídka
Z níže uvedených údajů vypracujte obchodní dopis.
Odvolací údaje, věc a oslovení stanovte sami. Připojte seznam příloh.
Adresát: ROTTA, společnost s ručením omezeným
Dlouhá 24
530 02 Pardubice
Firma NERES, akciová společnost, Brno, Krátká 100, odpovídá na dotaz týkající se reklamních
a propagačních předmětů. Nabízí ze svého širokého sortimentu propagační předměty různého
použití. Např. kalendáře, diáře, psací potřeby. Pro usnadnění výběru zasílá adresátovi
nabídkový list, který obsahuje celý sortiment, vzhled a ceny tohoto zboží. Při zakoupení většího
množství zboží poskytuje množstevní slevu. Dodací i platební podmínky přizpůsobí přání každého
zákazníka. Těší se na brzkou objednávku. Dopis podepíše inženýr Lavička, vedoucí obchodního
oddělení.