I N V E N T A R I Z A C E V P R O D E J N Ě
Každá maloobchodní firma, která chce dosáhnout kladného obchodního výsledku, musí přijmou vhodný postup kontroly zásob.
Používá se různých metod, jejichž konečným vyhodnocením podnikatel zjistí:
- zda vykazovaný účetní stav majetku odpovídá ____________
- zda správně doobjednává zboží
- zda udržuje správný _______ zásob atd.
Inventarizace
- nástroj řízení a _________
- metoda rozvržená do několika postupových kroků, jejíž výsledkem je přesné zjištění skutečného stavu majetku a závazků, jeho porovnání se stavem účetním a vypořádání inventarizačních rozdílů.
Druhy inventarizace:
- Dělení z hlediska rozsahu:
- úplná: předmětem zjišťování je všechen majetek a závazky
- dílčí: předmětem zjišťování jsou jen _____________ majetku a závazků.
- Z hlediska času rozdělujeme inventarizace:
- řádné: provádí se podle vypracovaného plánu inventarizací v předem stanovených termínech, dále se člení na:
- periodické – provádí se obvykle najednou u všeho majetku a závazků téže povahy, a to k 31. 12. příslušného roku
- průběžné – je možné provádět i několikrát ročně, a to v takových případech, kdy se evidence zboží, materiálu apod. vede na samostatných skladních kartách a jsou v době inventury zjistitelné a dokladově prokazatelné, tento druh inventarizace nelze použít u volně loženého hromadného materiálu, tekutých látek v nádržích a zásob, u kterých mohou vznikat nekontrolovatelné úbytky v důsledku zkázy, vypaření a jiných podobných vlivů.
- ___________, které se provádí např.
- při organizačních změnách /sloučení, rozdělení, likvidace/
- při mimořádných událostech
- při uzavření dohody o hmotné odpovědnosti
- při změně pracovníka
- při podezření na trestnou činnost…
Postup při provádění inventarizace
Tento postup není určen zákonem ani jiným předpisem.
- Inventura: znamená přesné zjištění skutečného stavu majetku a závazků k určitému dni, výsledky se zapíší do inventurních soupisů, které podepíše osoba odpovědná za inventarizaci, z pracovního pohledu může inventuru rozdělit na:
- fyzickou: ____________________________hmotného majetku
- dokladovou: podle dokladů, bankovních výpisů, z knih pohledávek a závazků, z pokladní knihy apod.
- Porovnání skutečného stavu majetku a závazků se stavy v _____________________.
- Zjištění rozdílů mezi skutečností a stavy na příslušných účtech, tzv. inventarizačních rozdílů, inventarizační rozdíl může mít podobu:
- přebytku: skutečný stav je vyšší než účetní
- _______ /schodku/: skutečný stav je nižší než evidovaný účetní.
U zásob dále rozlišujeme manko:
- manko do normy: přirozené úbytky, které vznikají např. rozprášením, vysušením, rozdrobením
- manko nad normu: ztráty nad přirozené úbytky.
4. Prošetření a objasnění vzniku rozdílu s cílem správně určit jeho příčinu a zjistit okolnosti důležité pro posouzení odpovědnosti přímo odpovědného pracovníka nebo jiných osob.
5. Vypořádání inventarizačního rozdílu, které může být:
- účetní, kdy se na účetních zápisech uvede stav na účtech do shody se stavem skutečným a rozdíly jsou vyúčtován do toho účetního období, ve kterém byly zjištěny
- právní, kdy se rozhoduje o tom, jak se případné manko předepíše k náhradě hmotně odpovědnému pracovníkovi, popřípadě jiné osobě, anebo zda se odepíše do ztrát podniku, rozhoduje vedení organizace po zjištění příčin manda, případně soud.
6. Návrhy na opatření vedoucí k tomu, aby k rozdílům nedocházelo.
Lhůty k provádění inventarizací:
U zásob – provádí se průběžně, nejméně však 1 x ročně
U jiného hmotného majetku – 1 x ročně ke dni účetní závěrky
U peněz v hotovosti – nejméně 4 x ročně a navíc 1 x neohlášeně /namátkově/.
Doklady o inventarizacích se archivují 5 let od doby jejich provedení a následně se skartují.
Fyzická inventura a její metody
Fyzická inventura představuje řádné pořízení soupisu veškerého ____ v prodejně, kterou můžeme považovat za úvodní a nejpropracovanější část inventarizace majetku prodejny.
Běžně se používají čtyři metody provádění inventur:
- Metoda úplné kontroly
Je ze všech metod nejpřesnější. Spočívá v kontrole a spočítání každého kusu zboží na prodejní ploše, ve výkladní skříni, v přihrádkách, na policích, ve skladech. Započítává se i zboží na cestě. Při sčítání se kontroluje poškození zboží, ztráty, rozbití, celková prodejnost apod. Nejčastěji tuto inventuru provádějí dva zaměstnanci – jeden kontroluje a počítá zboží a hlásí výsledky druhému, který tyto údaje zapisuje do inventurního seznamu /maloobchodníci si často připravují vlastní inventurní seznamy, které obsahují všechny položky, které obchod vede na skladě, jsou zde sloupce pro maloobchodní ceny, popis jednotlivých položek, záznam počtu jednotlivých druhů zboží a místo pro poznámky účtárny/. Alternativou k inventurnímu seznamu je metoda připojování visaček – po kontrole každé zásuvky, police a jiných prostor a sečtení zboží, které je zde umístěno, zaznamená pracovník provádějící inventuru své zjištění na visačku, visačka je připojena ke zboží, po provedení inventury se visačky shromáždí a zašlou účtárně ke zpracování.
- Metoda stálého přehledu
Tato metoda zajišťuje obchodní firmě, která ji používá, soustavný přehled o zásobách. Lze ji provádět ručně, mechanicky nebo elektronicky. Tato metoda je také známa jako účetní inventurní systém, protože se vede evidence o všech transakcích týkajících se zboží – údaje o tržbách, příjmu dodávky zboží na sklad, převodech zboží na jiné prodejní jednotky v organizací vlastnící síť obchodů atd. K dispozici je stále běžný zůstatek. O každém druhu skladovaného zboží se vede zvláštní záznam.
S dnešním moderním zařízením vkládá pokladní do počítače pouhým stisknutím klávesy elektronické pokladny údaje o klasifikaci zboží, jeho kódu a další informace. Je-li zboží označeno číselným kódem, vysílá optický snímač podrobnosti přímo do počítače. Management obchodu tak přímo sleduje pohyb zboží a zůstatek zásob ke konci každého dne.
- Metoda pozorování
Je užívána většinou nezávislými maloobchodníky, drobný maloobchodník sleduje úroveň zásob tzv. pouhým okem, tedy pozorováním, čas od času vizuálně prověřuje regály, výklady a jiné prostory, aby zjistil, které druhy zboží mají pomalou obrátku a které je nutno doobjednat. Evidence zásob je zde na nízké úrovni nebo zcela chybí. /Povinnost inventury jednou do roka./
- Metoda diferencovaných lhůt
Tato metoda používá způsobu rozdělení zásoby zboží do tří skupin:
- nejlépe prodejné zboží: často se provádí fyzická inventura, např. každé dva nebo tři týdny
- zboží, jehož pohyb je mírný: inventura za dva až tři měsíce
- zboží s malou obrátkou:inventura pouze jednou nebo dvakrát ročně.
Zásady provádění inventur:
Každá inventura by měla probíhat rychle a racionálně. Čím víc se inventarizace prodlužuje, tím je větší pravděpodobnost, že vzniknou chyby.
- Připravit inventurní formuláře – na nic se nezapomene a předejde se chybám.
- Zvolit správnou dobu provádění inventury – doporučuje se závěrečný den.
- Připravit tzv. přepočítací a odpočtové seznamy – jsou nutné v případě, že závěrečný den a den inventury jsou rozdílné, v těchto seznamech je pak třeba přesně evidovat nákupy a prodeje uskutečněné v období mezi závěrečným dnem a dnem inventury.
- Organizovat dobře využití personálu při inventuře
- Všechno zboží řádně označit cenovkami – prověřit před inventurou, předejít nesrovnalost, odhadům cen, hledání.
- Vyloučit z inventury cizí majetek
- Provést časové rozlišení u zboží – zboží na cestě
- Podle možností zboží předem roztřídit
- Používat prodejních cen
- Používat technických pomůcek.
Časté chyby:
- něco se započítá dvakrát
- něco se zapomene
- opomenutí vratných obalů, lahví.
Inventarizační komise
- musí ji písemně určit vedoucí organizace
- musí být nejméně tříčlenná, tj. vedoucí a dva členové, jeden má odborně znát majetek firmy, který je předmětem inventarizace, a druhý ovládat účetní práce
- ve výjimečných případech je možné určit za člena inventarizační komise i jiného pracovníka než pracovníka prodejny, např. zbožíznalce
- při provádění inventarizace ve velkých obchodních celcích – obchodní domy, supermarkety, hypermarkety, může být jmenována hlavní inventarizační komise a několik dílčích inventarizačních komisí, které jsou jí podřízeny.
Inventarizační rozdíly
Po skončení fyzické inventury porovná inventarizační komise skutečně zjištěnou úhrnnou peněžní hodnotu všech zásob zboží v prodejně s jejich vykazovanou _____hodnotou v operativní evidenci. Zjistí-li se při porovnání inventarizační rozdíly, je nutné tyto rozdíly vyčíslit v inventarizačních zápisech.
Inventarizačním rozdílem je:
- ______, které vzniká tehdy, jestliže skutečný stav zjištěný fyzickou inventurou, je nižší než vykazovaný účetní stav, tedy část zásob chybí
- ________: vykazovaný stav zásob je nižší než skutečný stav.
Ke vzniku všech rozdílů, tj. mank i přebytků, se musí hmotně odpovědní pracovníci vyjádřit. Je nutné zjistit, zda jde o manko v rámci norem nezaviněných ztrát, nebo zda manko tyto normy převyšuje…tedy rozdíly zjištěné při inventarizaci mohou být buď zaviněné nebo nezaviněné.
Individuálně prokázané zaviněné rozdíly čili manka se klasifikují jako trestná činnost a pracovník, případně kolektiv pracovníků, je musí v __________ uhradit.
_________ rozdíly jsou ty, které vznikly jako přirozené ztráty a úbytky na zboží, popřípadě jako drobné krádeže zákazníků. Nezaviněná manka a úbytky se odepisují do výše plánované normy ztrát a úbytků, která je stanovena s přihlédnutím k charakteru zboží, výši maloobchodního obratu, formě prodeje apod.
Po skončení inventarizace vyhotoví inventarizační komise protokol, tzv. inventarizační zápis, který podepíší členové komise a pracovníci, kteří se účastnili inventarizace.
Inventarizační zápis /protokol/ obsahuje tyto údaje:
- den a hodinu zahájení a den a hodinu ukončení inventarizace
- úhrn inventarizačních rozdílů, jejich příčiny a návrh na vypořádání
- vyjádření hmotně odpovědných pracovníků a jiných osob k výsledku inventarizace
- termíny odstranění závad
- podpisy členů inventarizační komise.
Údaje z inventarizačního zápisu se opíší do inspekční knihy a originál zápisu se přikládá k účetnictví. Kopie originálu zůstává v knize.
Otázky:
- Co zjistí podnikatel konečným vyhodnocením inventarizace?
- Co je inventarizace?
- Rozděl inventarizaci z hlediska rozsahu.
- Rozděl inventarizaci z hlediska času.
- U jakých druhů zboží nelze použít průběžnou inventarizaci?
- V jakých případech dochází k mimořádné inventarizaci?
- Co je inventura?
- Jaký je rozdíl mezi inventarizací a inventurou?
- Jaké známe druhy inventury?
- Jak se provádí fyzická inventura?
- Podle jakých dokladů se provádí dokladová inventura?
- Co je přebytek?
- Co je schodek?
- Jaké druhy manka rozlišujeme u zásob?
- Jak lze provést vypořádání inventarizačních rozdílů?
- Jmenuj postup při provádění inventarizace.
- Která z metod fyzické inventury je nejpřesnější?
- Jaké jsou dvě varianty provádění metody úplné kontroly při fyzické inventuře?
- Jaké je výhoda metody stálého přehledu při fyzické inventuře?
- Kdo nejčastěji provádí fyzickou inventuru metodou pozorování a jak?
- Popiš metodu diferencovaných lhůt.
- Jaké jsou nejčastější chyby při inventuře a jak jim lze předcházet?
- Kdo určuje složení inventarizační komise?
- Z jakých a kolika členů se skládá inventarizační komise?
- Jaké známe inventarizační rozdíly?
- Jak se postupuje při zjištění prokázaných zaviněných inventarizačních rozdílů?
- Jak se postupuje při zjištění nezaviněných inventarizačních rozdílů?
- Co musí obsahovat inventarizační zápis?
- Jak se nakládá s inventarizačním zápisem?
Pro přehlednější úpravu sekce lze obsah rozdělit do textových "bloků". Bloky lze libovolně vytvářet, mazat a jejich úpravu zahájíte dvojitým poklepáním tlačítkem myši. Textový editor se vždy spustí pouze pro vybraný blok. Jak editor pracuje naleznete ve videoukázce.
Základní tipy:
- Používejte často nové bloky.
- ENTER = nový odstavec.
- SHIFT+ENTER = nový řádek.
- Obrázek je nejprve třeba nahrát na server přes Vložit obrázek a Správce souborů.
- Obsah z Wordu vždy přenášejte přes Vložit z Wordu.
- NEpoužívejte mezerník pro zarovnávání objektů.